sunnuntai 1. marraskuuta 2015

Elänkö syödäkseni vai syönkö elääkseni?

Heippa!

Kovaa vauhtia jo joulu lähenee, en pysy enää yhtään kärryillä, kun aika vaan vilisee silmien edestä. Onneksi olen täysin jouluihminen, joten joulun odotus on yksi vuoden kohokohdista!

Sitten otsikon aiheeseen! Aloin äsken pohtimaan tuota kysymystä: elänkö syödäkseni vai syönkö elääkseni? Joskus aikaisemmin, ehkä vuosi tai pari sitten totesin, että silloin vastaus oli elän syödäkseni. Kun on tuntunut, että elämässä ei ole oikein mitään sisältöä, silloin ruoka on vaan ottanut ison osan elämästä haltuunsa. Kun ei ole ollut tekemistä, olen käynyt ostamassa jotain hyvää ja hemmotellut itseäni ruoalla. Kun olen joutunut perheen mukaan reissuun vastentahtoisesti, olen ostanut herkkuja piristykseksi. Muutenkin elämä on pyörinyt paljon ruoan ympärillä.
Kyllä tälläkin hetkellä elämä pyörii osaksi ruoan ympärillä, kun on ruokavalio jota noudatan, mutta tällä hetkellä voin sanoa että ennemmin syön elääkseni kuin elän syödäkseni. Ruoka on minulle enemmänkin polttoainetta. Tottakai nautin hyvästä ruoasta ja siitä, että saan kerran viikossa syödä cheat-aterian, mutta ruoka ei enää ole elämässäni pääasia eikä hallitseva tekijä.

Mielestäni tärkeintä on opetella syömään terveellisesti suurimman osan ajasta, jolloin myös herkut ovat sallittuja kohtuudella. Varmasti monen muunkin mielipide on sama. Omalla kohdallani on ollut supervaikeaa opetella terveelliset elämäntavat, mutta viimein ne alkavat sieltä löytyä ja olla osa jokapäiväistä elämääni. :)








-Iida

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti